Forma1
Csak autósport.

MENÜ


Az ország középső, északi részén terül el, a Perzsa-öböl partvidékén, a sivatagos et-Taff vidék északi előterében. Szigetre épült, a szárazfölddel földhíd és több mesterséges híd köti össze.

Éghajlata szinte elviselhetetlenül forró: a januári délutánokon átlagosan 29 °C-ra, júliusban pedig 45 °C-ra emelkedik a hőmérő higanyszála. Az öböl erősen párolgó meleg vízfelülete növeli a páratartalmat, s ezért csaknem állandóan fülledt hőség telepszik a városra. Az eső viszont a legnagyobb ritkaságszámba megy.

A várost 1761-ben alapította a közeli Liva-oázisban élő Bani Jas-törzs, s 1769-ben maguk a törzs vezetői is ide helyezték át székhelyüket a közeli al-Dzsivából. Abu-Dhabi történelmét a 19. század folyamán a szomszédos törzsekkel folytatott hadakozás jellemezte, s az állandósuló viszályok következményeként a város számottevően nem is fejlődött, a 20. század elején mindössze 6000 lakosa volt.

Ugyanakkor egyre növekedett a brit befolyás, és az abu-dzabi emír, Zaid ibn Kalifa (uralkodott 1855–1908) 1892-ben Nagy-Britannia protektorátusa alá helyezte emirátusát. Uralkodása hátra lévő esztendeiben birodalma a Perzsa-öböl térségének egyik legvirágzóbb kereskedelmi központja lett, nem utolsósorban a helyi gyöngyhalászat fejlesztésének köszönhetően, de a város fejlesztésére nem fordított kellő figyelmet. Halálát követően a vidék ismét elveszítette jelentőségét.

A város életében nagy változást hozott 1958, amikor felfedezték a közelben rejlő hatalmas kőolajmezőket, amelyeknek 1962-ben megindult kitermelése rendkívül gazdaggá tette az emírséget, és magát a várost is.

A kezdeti időkben, Sakbut ibn Szultán konzervativizmussal jellemezhető uralkodása (1928–1966) alatt az életszínvonal még csak lassú ütemben emelkedett, az 1966-ban trónra került Zaid ibn Szultán uralkodása alatt azonban megindult Abu-Dhabi rohamléptékű felvirágzása. A kőolaj-kitermelésből befolyó jövedelemnek köszönhetően az 1966-ban még csak 20 ezres lakosú városkából a 20. század utolsó negyedében kiépült a ma ismert, korszerű infrastruktúrájú Abu-Dhabi, a térség egyik ipari-gazdasági központja, saját nemzetközi repülőtérrel.

1971-ig a britek kivonták csapataikat a térségből, s Abu-Dhabi 1971 decemberében az immár független Egyesült Arab Emírségek ideiglenes fővárosa lett. Itt kaptak helyet az államszövetség kormányzati szervei, de Abu-Dhabi fővárosi státusát ötévenként újítják meg, s különféle tervek ismertek Dubaj és el-Ain fővárossá fejlesztéséről is.

 

 

 
  Verseny: 2009. november 14.
  Körök száma: 55
  kör hossza: 5.554 km
  Verseny hossza: 305.470 km
  Legjobb köridő: 1:40.279 - Sebastian Vettel (2009)
  Legutóbbi nyertes: Sebastian Vettel (2009) - eredmény

 


  Időrend - F1


Magyar idő szerint

  November 12. (péntek)  
  Első szabadedzés 10:00 - 11:30
  Második szabadedzés 14:00 - 15:30
  November 13. (szombat)
 
  Harmadik szabadedzés 11:00 - 12:00
  Időmérő 14:00
  November 14. (vasárnap)
 
  Verseny 14:00

 

                                           Pályabejáró

 

 

Asztali nézet